O jaké vozidlo se nyní soutěží?

BMW M4 F82

Jsou tady prvky, které nepřehlédnete, respektive kterých si všimnete hned na první pohled. Vypadá skvěle, možná trochu brutálně a neurvale, ale v kombinaci s karbonovými detaily je barevný koncept podle mého názoru fantastický. Vidět hned na první dobrou jsou aerodynamické doplňky, třeba velké žábry v předním nárazníku nebo lízátko, vzadu ční koncovky titanového výfuku, který, jak si řekneme později, hřmí a prská, pokud mu k tom dáte příležitost.

 

Okruhy, ať už v rámci soukromého testování, nebo veřejných jízd, jsou podle mého názoru tím nejlepším prostředím, ve kterém by se měla tato M4 vyskytovat.

Za mne se nejlépe BMW M4 cítí na ideálně rovném asfaltu závodního okruhu. Pokud na běžné silnici s nerovnostmi a zlomy zadek auta působil nervózně, na cestě hladké jako sklo lepí zadní pneumatiky k zemi a drží v ideální stopě. Přední splitter je také dílem, který předurčuje auto k okruhovému řádění než k jízdě ve městě (retardéry mohou být pro tento karbonový díl poslední štací) či na rozbitých okreskách (větší kámen, větev atd. nepřejede, aniž byste o to splitterem nebrnkli). Přední kola nejsou zatížena hnací silou, silný volant jde příjemně do ruky, auto dává řidiči skrz celé tělo vědět, co se s ním děje. Na běžné silnici to může být nepříjemné odskakování, nežádoucí rány přes nízkoprofilová kola, ovšem na okruhu to bude skvostně příkladná práce, jak má sportovní zadokolka fungovat.

 
 
 

BMW M4 je parťákem na víkendové dráždění konkurence na závodních okruzích. Což ale neznamená, že by se s ním nedalo jezdit, to v žádném případě, jen je třeba kalkulovat s tím, že daní za doladění aerodynamiky a snížení podvozku je horší průjezdnost městskými centry se zpomalovači.

I přes sportovní potenciál je BMW M4 příjemným společníkem na dálniční přejezdy, a to díky síle, kterou motor s výkonem 450 koní a točivým momentem 550 Nm disponuje. Stačí kdykoli šlápnout na plynový pedál a auto zrychlí na požadovanou rychlost. Stovku zvládá z nuly pod čtyři sekundy, maximálka leží téměř na třistakilometrové hranici, ovšem způsob, jakým se k daným hodnotám vůz dostává, je strhující. Plyn na podlahu, lehká prodleva, burácení, záběr s kopancem do ledvin a auto jede a jede a jede. Tabulková hodnota spotřeby je zbožným přáním a snem šetřílků, reálně jsem brouzdal „za deset“, pokud jsem nejezdil pilu – to si pak motor o svou porci potravy řekl, což je v pořádku.

I v kabině je vozidlo prostě skvělé, dekor v identickém odstínu, jako má karoserie, je příjemným zpestřením, včetně nastavování režimů auta a dalších systémů, ať už komfortních, či bezpečnostních. Anatomické sedačky příjemně vedou, na zadní sezení se vejdou dočasně dva dospělí nebo dvě děti na delší trasu, to platí jako u jiných dvoudvéřových BMW řady 4.

Jedna věc je auto rozjet na intergalaktickou rychlost, druhá je zase zpomalit, díky sofistikovaným brzdám to M4 zvládá hravě, se stejnou hravostí funguje i dvouspojková převodovka M DCT s řazením pádly na volantu.

Klasické a standardní BMW M4 je univerzálním sportovním autem se schopností každodenního dopravního prostředku ve velkém stylu. BMW M4 Competition je nadstavbou, která každodenní provoz zvládá také. S určitými kompromisy, které jsou ale vyváženy unikátním vzhledem a schopnostmi více zaměřenými na okruhové sportování.

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukce řadový šestiválec
Palivo benzín
Plnění přeplňování turbodmychadlem
Zdvihový objem (cm3) 2979
Převodovka sedmistupňová automatická
Poháněná kola zadní
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) 331/450 v 7000
Točivý moment (Nm) 550 v 1850–5500 ot./min.
Nejvyšší rychlost (km/h) 280
Spotřeba paliva (l/100 km) 8,3
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm) 4671
Šířka (mm) 1870
Výška (mm) 1383
Provozní hmotnost (kg) 1671
Zavazadlový prostor (l) 445